Writing Sci-fi

 SOME HINTS & THOUGHTS ABOUT WRITING SCI-FI

 

  • Sci-fi is mostly about current human endeavors and social anthropological issues and uses science to express, amplify, awaken or underline any situation resulting from those endeavors. Science can go speculative or be a fundamental part of the fiction, however, in both cases this fictional dress is enhanced via interactive interpretation of the conjunction of the apriori and empirical plane of thought processes. Science can use analogies to give a simpler explanation, and allegories can be used in certain stages. A perfect sci-fi story can only be achieved if these seemingly contradicting parts meet at a certain point.

 

  • Fiction overall is enhancing the truth by constantly lying and convincing the reader using an accommodated combination of lies to create a fictional dress.
  • The scientific part is pulling the other as being, by definition, a way to not fool yourself. So, between this foolishness, readers can find a perceptible domain of emotional connection based on real data presented by a compelling story.

 

  • The immense weirdness of the present can only be understandable through specific predictions. Thus predicting the future is not the first goal of sci-fi. This unthinkable fuzziness of the moment is crucial to make an educated guess of the future.

 

  • The dystopian nature of most of the works is mostly inspiration reflecting on the current problems of society and the planet. These problems are also subjective in terms of the ones who read. Their emotional and social situations by the time they experience such reading are vital to determine the type of work. So, a work is never fully utopian or dystopian, it is, in fact, in between. Dystopian novelizations made the world and people more mature creating a sense of urgency and action about those problems. Surely, you can suggest solutions to those problems and lay down a solid groundwork for some not to worry about the problems. However, you can't just send people to outer space and forget about the earth.

  • With each work a story is inspired by, it becomes a part of a giant mosaic that can not make sense without its features or complete merge of the relevant pieces.
  • One of the biggest issues of Turkish science fiction novelizations and short stories is the utilization of science as a temporary tool to enhance any social or political message, mainly focusing too much on the art of hiciv(a way of ironic telling in Turkish literature). As a result, the comedic nature thrives resulting of the non-seriousness of the structure and it is not appealing or not seen as vital to the reader. To overcome this, one well enough trained in the scientific basis, studies and learns the basics of the corresponding field, can choose science as a cornerstone of the story. For someone ignorant and not properly trained in the corresponding field of fiction he/she is writing, this kind of foolish courage results in a non-serious environment where his/her intentions give up on the anxiety.

B.C.C.
İstanbul



TURKISH VERSION

Bilim Kurgu Yazmak Üzerine Kısa Notlar ve Düşünceler

 

·       Bilim kurgu çoğu durumda insan odaklı var olma gayretindeki dışa vurumsal, sosyal antropolojik ögelerden bağımsız düşünülemeyen, bu gayreti anlamlandırma çabasında ise bilimi kullanan bir yapının ürünüdür. Kurgu içerisinde bilim, sepkülatif ya da kurgunun köşe taşı olarak yapının temelinde olabilir. Her iki durumda da bilimsel yöntemlerle yükseltilen ya da alçalan “kurgu elbisesi”, apriori ve amprik yönelimlerin düzlemindeki düşünsel süreçlerin kaynaştığı, etkileşimli yorumlamaya dayalıdır. Bilim, görece daha basit ve anlaşılır açıklamalara ulaşmak adına, analojilerden yararlanabildiği gibi, alegorik olarak da bu elbiseye tutunabilir. Tüm bu sebeplerle olduğu gibi, gerçeği ve ona bağlı olan Logos’u, bu kurgusal elbiseyle süslemenin, doğasını değiştirip, bütünsel bağlantıyı sarsmadığı sürece bir sakıncası yoktur. Çoğu durumda, tadında sunulan bu elbise, düşünsel ilhamların önünü açabildiği gibi, bilimsel alanda da bazı ögelerin anlaşılması ve sunulmasında kolaylık sağlar.

 

·       Kurgu, yapısı gereği, kendi kurgusal gerçekliğine ulaşmak adına bir seri yalan kombinasyonu ile okuyucuyu ikna etme sanatıdır.

 

·       Okuyucu, kendini kandırmama çabası olarak gördüğü bilimin bir ucundan, kurgunun ise diğer tarafından yakaladığı bu cümbüşün ortasında,  kendisine sunulan verilerle anlamlandırmaya ve duygusal olarak bağlanmaya çalıştığı hikayenin algılanabilen uzayına geçer.

 

·       Yaşadığımız zamanın gariplikleri gelecek tahminlerine gebedir. Bu gariplikleri anlamlandırmaya çalışan yazar, kendisini olası durumların çakışmasından kurtarmak ve geleceği keskinleştirmek ister. Gelecek ve olası durumlar hakkındaki tahminler bilim kurgunun asıl amacı değildir. Anın düşünelemeyen bulanıklığı içinde hapsolan yazarın, o anı anlamlandırma çabasıyla yaptığı destekli bir atıştır.

 

·       Eserlerin distopya yönelimleri, ilhamların da aynı şekilde ana hapsolmaları ve zamanın toplumsal sıkıntıları ve Dünya’nın güncel problemleriyle ilgilidir. Gayet öznel olan bu problemler, kendisini okuyanın zihinsel, sosyal, duygusal durumundan ve deneyimlendiği zamandan bağımsız düşünülemez. Bu sebeple hiçbir çalışma saf ütopik veya distopik olamaz, aradadır. Giderek artan distopik kurgulama, insanların, Dünya’nın sıkıntıları hakkında düşünürken daha olgun olmalarına yaramıştır. Bu problemlerin kökünden çözüldüğü, sağlam temellere oturtularak, çözümlerin sunulduğu ütopik kurgu için daha fazla çaba sarf edilmesi gerektiği ortadadır. Günümüz evrensel ve kişisel farkındalığı,  Dünya’nın problemlerinin stratosferden çıkarken Dünya’yı unutarak çözülemeyeceğini bizlere anlatır.

 

·       Kendinden önce gelen, benzer türlerde ortaya koyulan eserlerden ilham alınarak oluşturulan her bir eser, devasa bilim kurgu yapbozunda bütünsel olana bağlı parçalardır.


  • Türk bilim kurgusunun en dikkat çeken sorunlarından biri, sosyal ve politik mesaj verme kaygısı güden hikayelerin, bilimi bahsettiğimiz şekilde bir araç olarak kullanırken hiciv sanatını da ölçüsüzce kullanmasıdır. Bunun sonucu olarak ortaya çıkan komedik yapı, yarattığı istemsiz ve ciddiyetsiz ortamla birlikte okuyucuya verdiği komedik rahatlıkla onu kendi zihin ütopyasına hapsederek durumun ciddiyetini kavramasını önler. Bunun önüne geçmek, bilimin hikâyenin köşe taşı haline getirilmesiyle de tam olarak çözülemez. Bahsi geçen bilimsel alanlara hakim olmanın güveni, yazarların anlatı tekniklerinin etkileyiciliği ile birleşirse, okuyucuyu içinde bulunduğu ciddiyetsiz yapıdan çıkarabilir. Aksi takdirde, bilimsel alanlara hakim olmayan yazarların bu cesareti, yarattıkları istemsiz ciddiyetsizlik içinde sosyolojik kaygılara yenik düşerek etkileyiciliğini ve kurgusal gerçekliğini yitirir.


B.C.C.
İstanbul, 2022

Comments